Pages

Wednesday, October 14, 2009

Strawberry on the Shortcake


Year : 2001
Title (english): Strawberry on the Shortcake
Episodes: 10
Viewship Rating : 17.30
Genre: Human Drama, Romance
Cast: Takizawa Hideaki, Fukada Kyoko
Uchiyama Rina, Kubozuka Yosuke, Ishida Yuriko
Animated Pictures Myspace Comments
Plot :
Irie Manato tinggal bersama ayahnya sahaja. Manato seorang lelaki yg tiada keyakinan dan sering mencipta dua personaliti dalam dirinya, pada Manato dirinya yg palsu lebih berani. Suatu hari, dia bertemu dengan seorang gadis aneh bernama Misawa Yui. Yui seorang yg berani, jujur dan berfikiran luas. Perkenalannya dengan Yui sedikit sebanyak telah mengubah Manato. Tak lama kemudian Manato mendapat tahu bahawa ayahnya akan berkahwin lagi, dan dia hanya bersetuju dengan keputusan ayahnya itu. 
Manato terkejut apabila mengetahui ayahnya berkahwin dengan ibu Yui. Sejak hari itu mereka tinggal bersama seperti satu keluarga. Manato dan Yui juga semakin rapat seperti adik beradik dan mereka belajar di sekolah dan kelas yg sama. Kemudian terjadinya cinta bersegi-segi antara mereka, bermula dari jiran Manato iaitu Sawamura Haruka yg cintakan Manato, tapi Manato jatuh cinta dengan Yui dan Yui pula cintakan Tetsuya Saeki. Namun Saeki telah lama menyintai gurunya, Mariko Asami. 


Yui berjaya menjadi teman wanita Saeki, namun hubungan mereka tidak kekal lama. Ibu Yui pula meninggal dunia kerana sakit dan peristiwa itu membuatkan Yui tertekan. Akhirnya Yui pula jatuh sakit dan Manato selalu mengambil berat tentang Yui dan menjaganya dengan baik. Kerana tak sanggup melihat adik tirinya menderita, Manato telah merayu kepada Saeki untuk menerima Yui kembali sebagai teman wanita. Namun cinta Yui tidak lagi kepada Saeki, kini dalam hatinya ada seorang lelaki yg sangat penting dalam hidupnya, dan dia tidak boleh hidup tanpa lelaki itu. 

Review :
Drama yg baik, bukan kisah cinta yg stereotaip dengan segala-galanya indah. Ia menunjukkan sisi yg agak gelap dalam cinta remaja.  Sebahagian besar episod kita akan rasa sedih dan tertekan dengan keadaan Manato (terutamanya) dan Yui. Kisah cinta ini mudah difahami namun masih susah juga untuk meneka ending drama ini.Apa2 pun ending cite ni memuaskan hati


Character :

Screencaps : 

Episode info 
Awards : 
~28th Television Drama Academy Awards: Best Supporting Actor: Kubozuka Yosuke
~28th Television Drama Academy Awards: Best Music Arrangement: Senju Akira
~28th Television Drama Academy Awards: Best Opening

Animated Pictures Myspace Comments

1 comments:

Anonymous said...

Tolle Blogartikel die auf jedenfall auch mehreren gefallen duerfte. Aber auch meine Blogseite dürfte gefallen auch wenn sie sich um [url=http://www.web-sex.tv][b]Erotik[/b][/url] dreht, aber voellig private Girls zeigt.
Und hier ist meine persoenliche Seite [url=http://amateursex-mandy.com]Amateursex[/url]

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...