Pages

Thursday, March 31, 2011

Mei-chan no Shitsuji

Year : 2009
Title (Romaji) : Mei-chan no Shitsuji
Title (English) : Mei-chan's Butler
Episodes: 10
Viewship Rating : 14.0
Genre: Romance, Comedy, School
Cast: Eikura Nana, Mizushima Hiro, Oomasa Aya, Yamada Yu,
Mukai Osamu, Tanimura Mitsuki, Abe Shinnosuke, Sato Takeru


PLOT

Mei Shinonome hidup bahagia bersama ibu dan ayahnya dalam keadaan yg serba sederhana. Suatu hari Mei kehilangan orang tuanya kerana kemalangan jalanraya dan dia didatangi seorang pelayan lelaki bernama Shibata Rihito. Rihito datang atas arahan keluarga Hongo iaitu datuk Mei sendiri yg merupakan seorang jutawan namun telah memutuskan hubungan dengan anaknya (ayah Mei) kerana berkeras untuk berkahwin dengan ibu Mei suatu ketika dahulu. Walaupun begitu Mei langsung tidak berminat dengan tawaran datuknya untuk mewarisi keluarga Hongo dan menolak pelawaan ke sekolah elit. Namun akhirnya Mei akur apabila orang suruhan datuknya bertindak menganggu kawan-kawan Mei.

Setibanya di sekolah elit dia terkejut melihat sekolah tersebut yg bagaikan istana. Setiap pelajar perempuan di situ pula mempunyai seorang pelayan lelaki yg akan menemani mereka dan sebagai pelindung. Akibat tidak tahan dengan kerenah pelajar dan tekanan yg dihadapi Mei tekad untuk pulang ke rumah. Ketika di rumah Mei menerima panggilan dari datuknya yg mengugut untuk memisahkan kubur kedua ibu bapanya jika Mei tidak menuruti perintahnya. Datuknya mahu Mei membuktikan bahawa dia layak untuk menjadi keturunan Hongo. Demi ibu bapanya Mei menyahut cabaran itu dan kembali ke sekolah elit. Dengan bantuan Rihito juga, Mei menjadi kuat menjalani hidupnya di sekolah elit.

Lucia atau Hongo Shiori juga merupakan waris kepada keluarga Hongo walaupun dia sebenarnya anak angkat. Shiori seorang yg lemah lembut, cantik, pintar dan elegan namun sebenarnya dia seorang yg sangat berbahaya dan mempunyai rancangan untuk menghapuskan Mei. Hubungan Mei dan Rihito juga semakin rapat dan saling menyayangi antara satu sama lain, Rihito juga nyaris mati kerana ingin mempertahankan Mei. Mei semakin disukai oleh pelajar-pelajar lain namun bagaimana pula dengan Lucia yg menyimpan dendam tersirat pada Mei. Saksikanlah.. ^.^


 
REVIEW

Diadaptasi dari manga Mei-Chan no Shitsuji ciptaan Riko Mayagi. Mengisahkan  Mei iaitu seorang gadis biasa yg akan mengalami revolusi di sekolah elit hehe. Cite ni memang unik dan cute, uniknya sebab sekolah tu memang special untuk anak-anak perempuan orang kaya yg akan mewarisi kekayaan keluarga mereka. Oleh itu mereka dihantar ke sekolah ini untuk belajar macam-macam dari segi akademik, memasak, pergaulan dan banyak lagi. Di samping itu masing-masing mempunyai pelayan lelaki yg hensem-hensem belaka untuk menemani mereka di sekolah. Suka sangat dengan Rihito, memang gentleman habes lah die.  mesti ramai yg berangan nak Rihito jadi butler korang kan?haha. Watak-watak antagonis pon best-best belaka dan banyak suspen dalam cite ni. Cite ni juga memang kelakar. Memang best gile la, dah la cute, romantik, kelakar, suspen..haha macam-macam ada.

CHARACTER
Ni dia antara pompuan2 kaya heee:-

Butler yg hensem2..kekeke :-

SCREENCAPS

EPISODE INFO


AWARDS

-60th Television Drama Academy Awards: Best Drama
-60th Television Drama Academy Awards: Best Supporting Actor - Sato Takeru

3 comments:

Anonymous said...

hye nino.. macam best drama ni
nak tgk la

Melly said...

citer nya endingnya camner

Nino said...

musti la hepy ending hehe. kalo tak terbakor je tgk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...