Pages

Tuesday, April 20, 2010

Koizora

Year : 2007
Title (English) : Sky of Love
Title (Romaji) : Koizora
Genre: Romance
Directed by : Natsuki Imai
Running Time : 129 min.
Cast: Aragaki Yui, Miura Haruma,
Koide Keisuke, Karina


Plot                                                                                                   
Menceritakan tentang percintaan pelajar sekolah menengah iaitu Mika dan Hiro yg melalui pelbagai dugaan dan penderitaan di usia yg muda. Cerita bermula apabila Mika telah kehilangan telefon bimbitnya dan menjumpainya di perpustakaan sekolahnya. Sejak hari itu Mika menerima panggilan telefon dan mesej dari seorang lelaki yg tidak dikenali. Hubungan mereka diteruskan melalui telefon sahaja, sehinggalah suatu hari mereka bercadang untuk berjumpa satu sama lain. Mika terkejut apabila melihat lelaki tersebut ialah Hiro dan terus pergi meniggalkan Hiro sendirian.

Namun akhirnya Mika jatuh cinta kepada Hiro tetapi hubungan mereka dicemburui oleh bekas kekasih Hiro iaitu Saki. Saki telah mengupah orang untuk memperkosa Mika dan kejadian itu membuatkan Hiro berasa sangat marah dan ingin membunuh Saki namun dihalang oleh Mika dan Minako (kakak Hiro). Saki yg tidak berputus asa terus menganggu Mika dengan menyebarkan berita buruk tentangnya,namun Hiro sentiasa melindungi kekasihnya itu. Tidak lama kemudian Mika telah mengandung, Hiro yg gembira mendengar berita tersebut berjanji untuk berkahwin dengan Mika. Hubungan mereka diuji lagi apabila Mika keguguran akibat perbuatan Saki.

Hubungan mereka tidak lagi seperti dulu, Hiro sentiasa menjauhkan diri dari Mika dan ingin memutuskan hubungan mereka. Mika yg sedih dengan perubahan Hiro akhirnya akur dan pergi meniggalkan Hiro. Beberapa tahun berlalu, akhirnya Mika mengetahui perkara sebenar bahawa Hiro telah menghidap barah otak dan tidak boleh hidup lama. Mika dan Hiro bertemu kembali dan menghabiskan masa bersama sehinggalah saat Hiro pergi.


Review:                                                                                             
Citer ni sedih & touching! Mereka masih muda tapi terpaksa melalui macam-macam dugaan dalam kehidupan. Hubungan dorang pon tak lama apabila terpaksa berpisah bertahun2 sebab Hiro nak sorokkan penyakit dia tu. em apa salahnya kalau dia berterus terang, kesian pada Mika dan Hiro juga. Tak suka dengan citer yg mengandung sebelum kahwin tu, bawah umur lak tu.  Em apa2 pun citer ni agak best dan ending kat hospital sangat touching ;(
 
Character:                                                                                               



Screencaps:                                                                                        



Awards :                                                                                         

Blue Ribbon Awards 2008: Best New Talent - Aragaki Yui
Mainichi Film Concours 2008 - Best Film
Nikkan Sports Film Awards 2008 : Best New Talent - Aragaki Yui
Yokohama Film Festival 2008 :  Best New Talent - Aragaki Yui

Soundtraks :                                                                                                                                                                                                                     
Heavenly Days - Aragaki Yui
Tabidachi no Uta - Mr.Children






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...