Pages

Tuesday, March 29, 2011

Nodame Cantabile

Year : 2006
Title: のだめカンタービレ
Title (Romaji) : Nodame Cantabile 
Episodes: 11
Viewship Rating : 18.79
Genre: Romantic Comedy, Music
Cast: Ueno Juri, Tamaki Hiroshi, Eita, Koide Keisuke,
Mizukawa Asami, Saeko, Uehara Misa


                            PLOT                              

Noda Megumi atau nama singkatannya Nodame adalah seorang pelajar jurusan piano yg menuntut di Momogaoka College of Music. Dia seorang pemain piano yg sangat berbakat tetapi tidak suka membaca nota muzik dan bercita-cita menjadi guru kanak-kanak tadika. Nodame sangat malas mandi dan rumahnya juga berselerak dipenuhi sampah sarap, di kolej pula Nodame sering mencuri makan dari bekal kawan-kawannya. Shinichi Chiaki pula adalah pelajar senior yg sangat popular di kolej tersebut. Chiaki sangat berbakat dalam piano dan biola dan mempunyai cita-cita untuk menjadi seorang konduktor muzik. Nampak sempurna luarannya namun dia mempunyai fobia menaiki kapal terbang akibat kemalangan yg pernah dilaluinya ketika kecil.

Mereka bertemu secara tidak sengaja dan kebetulan pula rumah mereka hanya bersebelahan sahaja.  Nodame telah jatuh cinta pada Chiaki, tapi mustahil bagi Chiaki untuk menyukai Nodame. Personaliti dan sikap mereka memang jauh berbeza, Chiaki sangat pembersih manakala Nodame pula sebaliknya. Akibat tidak tahan dengan perangai Nodame, Chiaki tekad untuk mengemas rumah Nodame dan akan memantau rumah Nodame. Mereka juga dipilih untuk menyertai pertandingan bermain piano dan hubungan mereka menjadi rapat kerana selalu berlatih bersama-sama. 
 
Kehidupan mereka di kolej juga diserikan dengan kehadiran kawan-kawan seperti Mine, Okuyama, Miki, Saiko dan Saku. Mereka semua berusaha keras untuk membuat persembahan orkestra di bawah bimbingan Chiaki. Akhirnya Chiaki mula menyukai Nodame. Kerana Nodame, Chiaki mendapat kesempatan untuk memimpin sebuah orkestra pelajar dan fobianya untuk menaiki kapal terbang telah hilang. Kerana Chiaki juga, Nodame mendapat kekuatan dan keyakinan untuk memasuki pertandingan piano. Ternyata mereka saling memerlukan antara satu sama lain.
 

                            REVIEW                              
 
 
Nodame Cantabile diambil dari manga Tomoka Ninomiya. Drama ni sangat bagus untuk ditonton lebih-lebih lagi kalo yg minat muzik klasik dan okestra, tapi yg tak bape minat pon bole je layan sebab memang best muzik yg dorang mainkan. Serius cite ni memang tak boring langsung dan sangat menghiburkan terutamanya watak nodame tu  haha. Watak Chiaki Senpai pon sangat best begitu juga dengan yg lain-lain, masing-masing ade karakter tersendiri. Kagum la dengan orang jepun ni sebab bole buat cite lawak tapi penuh dengan emosi dan isi cite yg best dan padat. pendek kata macam-macam rasa bila tengok. Walaupon dah lame tengok cite ni tapi masih rasa nak gelak bila teringat semula hehe. Kepada yg belum tengok sy rekomenkan tengok la drama ni, Nodame Cantabile antara drama cemerlang dan telah terima banyak anugerah. Drama ni juga ada buat special episode dan movie. Nanti nak share pasal SP dan movie pulak. Sekian..gyaboooo ^,^ 
 
                            CHARACTER                              


                            SCREENCAPS                           


comel sangat beg Nodame.. rasa nak beli 1 hehe. ni gambar beg Nodame gyaboo.. simple but nice ^.^


                            EPISODE INFO                              


                            AWARDS                              

-51st Television Drama Academy Awards: Best Drama
-51st Television Drama Academy Awards: Best Actress: Ueno Juri
-51st Television Drama Academy Awards: Best Director: Takeuchi Hideki
-51st Television Drama Academy Awards: Best Musical Arrangement: Takeuchi Hideki
-51st Television Drama Academy Awards: Best Opening: Hattori Takayuki
-2nd Seoul Drama Awards: Best Miniseries
-2nd Seoul Drama Awards: Best Director: Takeuchi Hideki
-2nd Seoul Drama Awards: Best Music

2 comments:

Yana nia said...

hi nice blog. suka cerita jepun jugak =}

Nino said...

tenkiu yana ^.^
rajin2 la singgah ye

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...